איך יוצרים טראפ? 10 טיפים למפיקים מוזיקליים

Trap הוא סגנון מוזיקלי שהגיע ממחוזות המוסיקליים של ה-Dirty South או בשם היותר כללי Southern Hip-Hop. מתאפיין במקצבים המכילים שימוש עשיר ויצירתי ב-Kick של מכונת תופים TR-808, תופי סנייר ו-Claps מודגשים וכמובן, מצילות Hi-Hat מהירות, על הביט ומחוץ לביט עם וריאציות שונות לכל אורך השיר.

כדי להבין את האווירה הקודרת באופן כללי של הפקות טראפ, אציין ש-Trapping הוא שם הפועל למכירה והפצת סמים ו-Trap House הוא כינוי ל-“מפקדה” של הפצת הסמים ברחובות אטלנטה, ג’ורג’יה ושכנותיה.

המכנה המשותף לסלנג ולסגנונות המוזיקליים שהזכרנו בפסקאות הקודמות הוא שכונות עניות בארה”ב, משמע: ציוד הפקה ומחשוב על, אין שם! חלוצי הז’אנר השתמשו במחשבים פשוטים, כל תוכנה שהייתה זמינה להם, ספריית דגימות והרבה יצירתיות .

אבל מוזיקת הטראפ יצאה כבר מזמן מגבולות השכונות וזכתה להכרה בינלאומית עם הצלחה מסחרית מסחררת של אמנים כמו Gucci Mane ו-Young Jeezy. את ההכשר על מעבר הטראפ למיינסטרים סיפקו כמה מהאמנים המפורסמים בעולם ביניהם Kanye West. Katy Perry ו-Beyonce שהוציאו שירים בסגנון זה.

בהכרת “חוקי הז’אנר” כלל האצבע הוא לשמוע המון קטעים של אמנים מובילים בהאזנה טכנית. כלומר, יש להקשיב לשיר תוך מתן תשומת לב לעיבוד, למבנה, כלים שיוצאים ונכנסים במיקס, אופן השימוש בדגימות וכן הלאה. פשוט להקשיב וללמוד.

במאמר הבא נציע 10 טיפים שיעזרו לכם להבין איך ליצור טראפ אפל ואותנטי ובתקווה נעזור לכם להרחיב את ארגז הכלים שלכם כמפיקים מוזיקליים.

מהו ה-BPM של טראק טראפ?

הטווח הכללי של BPM בקטעי טראפ הוא 90-180. אזור 140-150 BPM הוא הנפוץ ביותר. במידה ונוח לכם יותר לעבוד עם מטרונום התוכנה בצורה “רגועה” ואיטית יותר, BPM בגובה 70-90 ייתן מענה.

שימוש בדגימות ונגינה לתפקידי הרמוניה ומלודיה

הטראפ אינו נשען רק על התופים והקצב. יצירת האווירה בשיר חשובה לא פחות. את ה-Vibe בשיר נוכל ליצור עם הרמוניות, בעזרת סימפולים ועריכות של קטעים מוזיקליים עם מהלך אקורדים מעניין.

את תפקידי ה-Lead והמלודיה נשיג בעזרת שימוש יצירתי בכלים כמו Arpeggiator וכלי MIDI אחרים, שימוש באפקטים כמו פילטר ודיליי באוטומציה עם או בלי סנכרון ל-BPM, ועוד.

אין חוקים ביצירת האווירה. הכל הולך, מסיפולים של תזמורות ביג בנד משנות השלושים של המאה הקודמת ועד מילמולי ASMR מערוצים שונים ב-YouTube. המקוריות מנצחת!

איך לעשות Trap Hi-Hat כהלכתו?

תפקידי מצילת ה-Hi-Hat ממלאים כמה מהתפקידים החשובים ביותר במוזיקת טראפ: גרוב ומהלכים בווריאציות שונות.

בדרך כלל, נתחיל את העבודה על תפקידי ה-Hi-Hat בפריסתם על Piano Roll בתוכנה,במשקל שמיניות. משם נתחיל לחלק את אורך המצילה למשקלים שונים בצורה רנדומלית או לפי תפקיד או ערוץ אחר בשיר. 

הוספה והדגשה של הגרוב וה-Flow הכללי תגיע משימוש בכלי Open Hi-Hat בפעמות שונות של תפקיד התופים. דוגמא נפוצה לשימוש בOpen Hi-Hat היא הוספת המצילה על הפעימה הרביעית היוצרת תחושה חזקה יותר של Bounce.

גם בשלב זה יצירתיות והתנסות הן מומלצות ביותר, בפרט עם כלי MIDI כמו Quantize ו-Invert וכדומה שיביאו לתוצאות שיכולות לקחת את טראק הטראפ שלכם גבוה יותר בגרוב וברמת ההפקה.

שימוש ב-Snare, Claps ועבודה עם Layers

תוף Snare שחורך את כל הטווח הדינמי של המיקס הוא אחד מהאלמנטים שנשמע במרכז ובקדמת ה-Soundstage של הפקות טראפ. כדי להגיע לתוצאה כזו נוכל להשתמש בשכבות נוספות של דגימות מתחת לדגימת ה-Snare המקורית.

ליצירת שכבות נשתמש בכלי הקשה שונים, סוגי רעשים וזמזום (Hum). כל רחש שנוצר מאוטומציה על פילטרים או Delay במהירויות משתנות מסוגל להוסיף לערוץ ה-Snare שלנו את היכולת להתבלט במיקס הכללי ולגוון את התפקיד בערוץ התופים מבחינה ריתמית.

המיקום המקובל למכת Snare בביט טראפ הוא בפעימה השלישית, כאשר הגרוב מקבל ביטוי בעזרת סנייר נוסף המנגן קצת לפני הפעימה הראשונה של התיבה הבאה (Lay back). הקפדה על יצירת מגוון וריאציות בתפקיד ה-Snare והתאמה יצירתית וטכנית לתפקידי ה-Hi-Hats יעשו את הקסם.

808 Kick

ז’אנר הטראפ נותן הרבה כבוד ומרחב במיקס לתוף הבס (Kick) השמן האגדי של מכונת התופים המיתולוגית Roland TR-808.

מעבר לתפקיד העיקרי של הדגשת הפעימה הראשונה של התיבה, ה-808 Kick יכול להפוך גם לאלמנט הרמוני לצורך תפקידי Pad או Drone בקטע באמצעות שימוש בטכניקות כמו Layering, הנמכה פשוטה של גובה הצליל או הארכתו. יחד עם שינויים ב-Pitch, קומפרסור, פילטר, ודיסטורשן יהפכו את צליל ה-Kick של ה-TR-808 לתפקיד בס מרעיד קירות.

מומלץ לשים לב שאתם נמנעים מהתנגשות של תדרים בין מכונת התופים לבס ושאר הערוצים בשיר. טכניקה נפוצה ליצירת הפרדה בין ה-Kick והבס היא שימוש ב-Sidechain Compression.

איך לעשות Hi-Hat Fill In?

כפי שציינו קודם תפקיד ה-Hi-Hat הוא אלמנט בולט מאוד בעולם הטראפ. תפקיד רפיטטיבי, חסר מעוף ולא מושקע יעיב על כל שאר תפקידי השיר והביט עלול לצאת משעמם.

כדי ליצור את המעברים בתפקיד ה-Hi-Hat נשתמש לכתיבת התפקיד ב-Piano Rollהמסונכרן למשקלים משולשים ומרובעים ב-Grid.

 לדוגמא, התחלנו את הלופ כשהמצילות על משקל ⅛, הקפצנו ל-1/16 וכדי לשבור את התפקיד “הישר” נזיז את המצילות לפי משקלי ⅛ Triplet נקפוץ ל-1/24 Doubled שונים. בשלב מסוים, נפעיל Delay עם פידבק ארוך מאוד ובמשחק עם מהירויות ה-Delay המסונכרנות ל-BPM ניצור הדגשה נוספת לגיוון שיוצר את “האוויר” והגרוב של ביט טראפ.

שימוש בדגימות דיבור ושירה

קול האדם הוא ייחודי מאוד. המוח שלנו תמיד יקלוט ויפנה כמות כלשהי של תשומת לב לקולות אנושיים גם אם הינם חלק בערימות רעש ותדרים כואבים.

שימוש בדגימות קולות אנושיות של דיבור או שירה ייעשה בדרך כלל על הפעימה השנייה והרביעית ב-Loop, ויוסיף מימד של מקוריות והדגשה של ה-Bounce.

שמרו על עניין – לא לשעמם את האוזן והרגליים 

טראפ הוא סגנון מוזיקלי מינימליסטי במיומחד ולכן נדרשים גיוונים ומהלכים מפתיעים במבנה ובתפקידי השיר כדי לא לשעמם את המאזין ולשמור על עניין ברחבת הריקודים. בהפקות טראפ מצליחות בדרך כלל נשמע פיתוח מסויים של הקטע שקורה כל ארבע תיבות.

רמת המורכבות וההשפעה של הפיתוח יכולה להיות מאוד נוחה וזורמת עם השיר או שונה מאוד, ברמה של Fill-In מופרע. העיקר לשמור על שינוי וזרימה.

הגיוון בתפקידים יבוא לביטוי בעזרת אמצעים כמו Mute על ערוצים מסוימים בנקודות מסוימות לאורך השיר, שליחת תפקידים ל-Send FX, הוספת מעברי תופים, שינוי מלודיה ואקורדים – הכל מהכל, העיקר לא לשעמם.

מיקס ראשוני, השראה לעריכה והכנה להקלטות שירה

סיימנו את תכנות ה-MIDI, כל הסמפלים המגניבים שלנו יושבים, הבס והסינתים נותנים את האווירה והגרוב שרצינו.

לפני שניגש לעריכה ומבנה השיר, מומלץ לשמור את הקטע ולהתחיל עבודת מיקס בסיסית, ללא הקפדה יתרה. מטרת המיקס הבסיסי היא לתת מושג כללי על התפקידים הדומיננטיים בטראק והאווירה שיגרמו לשיר להשמע מעניין ולתהליך העריכה להיות שלב מהנה ויצירתי.

במיקס ראשוני נבצע בדרך כלל הפרדה בסיסית של התדרים בין הערוצים באמצעות EQ, נוסיף כלי עיבוד צליל כמו Distortion או Compressor על תפקידים בקבוצת התדרים הנמוכים (Kick, Bass, Sub) ונשלח כלים בתחום התדרים הגבוה כמו מצילות, כלי הקשה, קלידים, קולות וכדומה לערוצי אפקט Reverb ו-Delay. כמובן שכל שנכתב כאן הוא בגדר המלצה בלבד – האוזניים שלכם קובעות.

לאחר ששלב המיקס הראשוני הסתיים, מומלץ לשלוח את ה-Rough Mix שיצרתם לזמר או זמרת. המיקס ייתן להם בסיס לפרשנות והגשה טובה יותר של השיר.

איך להפוך Loop אחד לשיר שלם?

הכלי העיקרי של המפיק המוזיקלי הוא הטעם האישי, ואחד האתגרים המרכזיים בהפקה מוזיקלית הוא בנייה וחיזוק של “שריר ההחלטה”. אם התפקיד ב-Loop יושב מצוין לדעתך – הדפסתו כקובץ WAV או AIFF תקדם אתכם אל עבר סיום עריכה ממוקד ונכון.

כדי לשמור על עניין לאורך הקטע נעשה לרוב שימוש בלופים שונים לאורך השיר, ניצור פזמון ו-C Part ונקפיד על וריאציות שונות במהלך החזרה של ה-Loop כמו יציאה מהמיקס של תפקידים מסויימים וכניסה של אחרים ודגימות שונות ששוברות את המיקס ולעיתים את חוקי הז’אנר.

באופן טיפוסי, המבנה של שיר טראפ יראה ככה:

  1. פתיחה (Intro) של 1-4 תיבות.
  2. בית (Verse) של 8-16 תיבות.
  3. מעבר לפזמון (Pre-Chorus) של 4-8 תיבות.
  4. פזמון (Chorus) באורך 8 תיבות.

גם כאן לא מדובר במדע מדויק. אין פסול בשימוש בפזמון כפתיחה של השיר. לעתים הקטע שרצינו להשתמש בו כ-Intro יהפוך ל-Bridge. הכל הולך העיקר שלא ישעמם ויגרום לקירות לרעוד ולבני אדם לרקוד.

כתוב/כתבי תגובה