עקרונות אקוסטיקה לאולפן הביתי

טיפול אקוסטי לאולפן הביתי או המקצועי הוא אחד מאבני הדרך בהסבה של חדר רגיל לחלל עבודה מקצועי להפקה מוזיקלית. תיכנון או ביצוע לקוי של טיפול אקוסטי מביא בדרך כלל לתוצאות מיקס לא נכונות. תרגום לא נכון של פלט המוניטור האולפני בסביבת העבודה שגורם לאוזניים לשמוע את “החדר” ולא את המיקס האמיתי.

חשוב לציין שטיפול אקוסטי הוא רק אחד ממכלול של שלבים טכניים בדרך להקמת אולפן. עם זאת, הוא משפיע באופן משמעותי על הצליל בחדר ומצריך מדידה, תיכנון מחושב ובנייה בהתאמה אישית כדי להגיע לתוצאות מיטביות. כדוגמה לאקוסטיקה המתוכננת בקפידה תוכלו לחשוב על קתדרלות וכנסיות עם עוגבים. מיקום הצינורות של העוגב לפי גובה הצליל ועוצמתו אינו מקרי. מטרתו היא לאפשר לכל אדם הנמצא לרוחבו ולאורכו של החדר ישמע את העוגב על כל צליליו בצורה ברורה.

במדריך זה ננסה להימנע ממושגים מקצועיים מסובכים שעלולים ליצור בלבול. עם זאת, נשתדל להאיר את כללי האצבע הבסיסיים ולהציע פתרונות לטיפול אקוסטי יעיל לאולפן באמצעות פאנלים שניתן לקנות בחנויות מקצועיות כמו גם פתרונות עשה זאת בעצמיך ללא עלות או בעלות נמוכה מאוד.

נתחיל בהבנת כמה עקרונות בסיסיים בתחום האקוסטיקה:

  • צליל הוא כמו אוויר – לאן שיוכל להתפשט, יגיע לשם.

  • גלי קול הנישאים באוויר הם למעשה מה שהאוזניים שומעות והמוח מתרגם לצליל, בנוסף להערכות לגבי מיקום הצליל בחלל וגודל החלל.

  • מיקרופון, מגבר, כלי נגינה או המוניטור האולפני מפיקים צליל המתפשט לכל רחבי החדר והוא נקרא “מקור”. המקור, ללא השפעת תנאי החדר, הוא למעשה הגרסה האמיתית של הצליל ומטרתנו בטיפול אקוסטי נכון הוא לשמרו.

  • אחת הנקודות החשובות ביותר בחדר לטיפול אקוסטי היא סביבת שולחן העבודה. בדרך כלל, כמות קטנה מהצליל המופק על ידי המוניטורים יפגע בקיר שממולם ויחזור מהקיר לאוזני המאזין שנמצא בין המוניטורים. מצב זה נקרא “החזר ראשוני” ובו למעשה האוזניים שומעות שני צלילים בו-זמנית, המקור מהמוניטור והצליל שמגיע מהקיר.

  • שאר הצלילים שיגיעו לאוזן מרחבי החדר כתוצאה מחזרתם מקירות החדר נקראים “החזרים”. כמות ההחזרים והשפעתם תיווצר לפי גודל החדר וסוג החומר שמחזיר את ההחזר לחלל.

פילוסופיית ביטול ההחזרים

הכלים העיקריים לביטול החזרים מהקירות והתקרה הם ספוגים אקוסטיים ומלכודות בס, ומיקום נכון שלהם בחלל העבודה (עוד על זה בהמשך). אך פעולת ביטול ההחזרים היא לחלוטין עניין של טעם ונוחות עבודה.

יש אולפנים בהם האקוסטיקה הקיימת היא בעייתית כל כך, שהפיתרון הטוב ביותר עבורם הוא השתקה מלאה של כל ההחזרים בחדר על ידי ספוגים אקוסטיים ומלכודות בס. באולפנים אחרים נעשה מאמץ להימנע ממצב של “חדר מת”, נטול כל הדהוד טבעי, כאשר לעתים קרובות ייעשה שימוש בפאנלים אקוסטיים מיוחדים בשם דיפיוזרים (Diffusers) שמטרתם לייצר הדהוד מחמיא. דיפיוזרים אינם סופגים גלי קול, אלא מתוכננים במיוחד על מנת לרכך אותם, לפזר אותם בחלל ולייצר החזרים שישמעו עדינים וטבעיים בהקלטה.

האיזון שתבחרו בין ספיגה לפיזור של גלי קול בחלל יהיה תלוי בפרמטרים רבים, בעיקר הגודל והאופי של האולפן שלכם. אולפנים ביתיים הנם לעתים קרובות בעייתיים מאוד מבחינת אקוסטיקה, עם תופעות כמו גלים עומדים והחזרים מוגזמים שמעוותים ומלכלכים את הצליל בחדר. מהסיבה הזו, אולפנים כאלה נוטים להתמקד בספיגה ופיתרון תופעות אקוסטיות בעייתיות. עבור אולפנים עם תקציב גבוהה יותר, או כאלה שתוכננו בשיתוף עם אקוסטיקאי כבר משלב השרטוט, רכישה של דיפיוזרים עשויה להיות הוצאה חכמה שתעניק צליל חי וטבעי בחלל ההקלטה.

בידוד, איטום וטיפול אקוסטי אולפני

בידוד היא בעיה שמטרידה יוצרים רבים באולפן הביתי. באולפן הממוקם בסביבת מגורים, לעתים קרובות עשויים מוסיקאים להתקל בשכנים כועסים, צלילים מהרחוב הסמוך שחודרים להקלטה דרך חלונות ודלתות וכדומה.

כפי שציינו גלי קול נישאים על גבי האוויר ומתפשטים דרך כל חריץ וסדק. כדי לאטום חדר נדרשים אמצעים שעלותם ומורכבותם גבוהה. בדרך כלל נדרשת הוספה של רכיבים כמו גומיות איטום בדלתות, חלונות כפולים ואפילו תכנון של תעלות המיזוג כדי שלא יצאו דרכן גלי הקול.

טיפול אקוסטי אולפני, לעומת זאת, הינו עמעום עוצמת האנרגיה של גלי הקול בחזרתם מקירות החדר, הרצפה והתקרה. הוא נעשה בכדי למנוע מההחזרים הללו לעוות ולפגוע באיכות הצליל, על ידי מיקום של ספוגים אקוסטיים במקומות ספציפיים בחלל העבודה. אין בעמעום ההחזרים ביטול של זליגת הצליל מחוץ לאולפן.

ניתוח של ההחזרים בחלל

ניתן לבצע איבחון כללי של אופי האקוסטיקה בחדר על ידי מחיאת כף ברחבי החלל והאזנה להחזרים הנוצרים. במידה וישמע החזר המזכיר אפקט Delay מהיר וללא תדרים נמוכים ניתן להסיק שהחדר דורש טיפול אקוסטי מקיף. במקרים טובים יותר, החדר יפיק החזרים נעימים. מצב זה בדרך כלל יקרה בחללים גדולים בעלי תקרה גבוהה וקרוב לוודאי שהחדר יכיל כל מיני עצמים בגדלים שונים המשמשים כ-“דיפיוזרים” ומפזרים את ההחזרים בצורה טבעית.

מרכיבי הטיפול האקוסטי

על מנת לאזן את ההחזרים הנוצרים בחדר העבודה נעשה שימוש ב-3 כלים עיקריים:

  • מלכודת בס (Bass Trap) – ספוג שנועד לבליעה של החזרים בתחום התדרים הנמוך. ישנה סברה כי זהו הכלי החשוב ביותר בטיפול אקוסטי בחלל, במיוחד בחללים קטנים. מעבר לטיפול בתחום התדרים הנמוך, מלכודות בס קולטות גם תדרי אמצע וגבוהים. על פי רוב, הן יוצבו בפינות החלל העליונות ומהוות על פי רוב עדיפות ראשונה בטיפול אקוסטי.

  • ספוג אקוסטי (Acoustic Panel) – פאנלים לספיגת החזרים בתחום התדרים האמצעי. חשוב לציין שללא מלכודות בס יהיה קשה להשיג שיפורים משמעותיים באופי האקוסטיקה של החדר. יתרון הפנלים בספיגת תדרי ה-Mid הוא פועל יוצא של תלייתם על קירות החלל במקבילים למוניטורים. מומלץ לתלות את הפאנלים באופן בו תמיד יהיה שטח קיר ריק ומולו פאנל על הקיר המקביל. בנוסף, השארה של רווח בין הקיר לפאנל תסייע בעמעום גלי הקול אף יותר.

  • דיפיוזר (Diffuser) – סוג של פאנל אקוסטי שאינו בנוי על מנת לבלוע גלי קול. מטרתו היא פיזור של ההחזרים שלא נבלעו על ידי הפאנלים האחרים כך שישמעו אווריריים וטבעיים. שימוש בדיפיוזרים ללא טיפול בספוגים ומלכודות בס לא ישפר את האקוסטיקה באופן משמעותי אם בכלל. בנוסף, דיפיוזרים מקצועיים הם הוצאה לא קטנה שלא תמיד תשתלם עבור אולפנים ביתיים. לרוב מותקנים הדיפיוזרים על התקרה ובכך מעבר לפיזור ההחזרים שהתרכזו ברום החדר נוצר גם עמעום של גלי הקול הבאים במגע עם חלקו העליון והשטוח של הדיפיוזר .

אחד ההבדלים הנפוצים בין אולפנים ביתיים למקצועיים הוא חלוקת חלל העבודה לשני מתחמים: חדר ההקלטה (Live Room) בו יבוצעו תפקידי השירה וכלי הנגינה וחדר בקרה (Control Room) בו ישב טכנאי ההקלטות עם המוניטורים ומערכת ההקלטה.

גישת הטיפול האקוסטי תהיה שונה עבור כל אחד מהמקרים הללו, משום שהם דורשים התנהגות שונה של גלי הקול בחדר. בחדר בקרה נשאף שהחדר יהיה “מיובש” מהחזרים ככל האפשר. מה שישמע מהמקור הראשוני, כלומר המוניטורים, ישקף נאמנה את הצליל שהופק מהמיקרופונים וכלי הנגינה.

את הטיפול האקוסטי של חדר ההקלטה נתחיל בהחלטת האופי שנרצה להעניק לו. האם אנו מעוניינים בחדר מהדהד יותר או יבש יותר? ניתן לקבוע זאת על פי הסגנונות המוסיקליים שיקולטו בו, התקציב וציוד ההקלטה שבתוכו.

אקוסטיקה DIY לאולפן הביתי

עלויות הטיפול האקוסטי בפועל לעיתים עולות על התקציב שהוגדר עבורו. מסיבה זו יש חובבנים רבים מנסים את מזלם עם פתרונות זולים כמו שטיחים או קרטוני ביצים. הסיכוי לשיפור משמעותי של אופי האקוסטיקה באמצעים אלו נמוך ולעתים הם מסוגלים אף להרע את המצב הקיים.

בנוסף לטיפול באקוסטיקה של החלל, ישנו עקרון בסיסי שהבנתו תסייע לכם בהקלטות איכותיות באולפן הביתי. על מנת לשמור על צליל נקי ונאמן למקור, מומלץ בדרך כלל להקליט כאשר מרבית גלי הקול מגיעים ישירות מהמקור וכמה שפחות החזרים מקירות החדר חודרים למיקרופון.

במקרה של מיקרופון דינמי למשל, ככל שתקרבו אותו יותר לכלי הנגינה או הזמר יתקבל יותר צליל מהמקור ופחות מהחדר. בעיקר משום שמיקרופון דינמי אינו רגיש כמו מיקרופון קונדנסר, לו יש קליטה רחבה בהרבה של הצליל סביבו.

עוד מנהג המבוסס על עיקרון זה הוא הצבה של בגדים, שמיכות, מצעים וכל מוצר אחר העשוי בד לספיגה של גלי קול בנקודות אסטרטגיות בחדר ולעיתים הוא יביא לשיפור ניכר.

בנוסף להקלטה מקרוב באמצעות מיקרופון דינמי, הצבה של מזרוני ספוג מסביב לעמדת המיקרופון גם מסוגלת לעמעם משמעותית את צליל החדר. פיתרון אלטרנטיבי הוא רכישה של “מסך אקוסטי” מוכן בחנויות לציוד אודיו, היוצר הפרדה בין חלל החדר לעמדת המיקרופון עם חומר מבודד בצורת חצי עיגול. על פי רוב ניתן להרכיב מסכים כאלו על הסטנד באופן שמקיף את המיקרופון.

שימוש בטכניקות DIY שסקרנו בתוספת מסך אקוסטי יכולות לשפר לא במעט את אופי האקוסטיקה בחדר שלכם. לתוצאות מיטביות מומלץ להיעזר באקוסטיקאי מקצועי שיבצע מדידות ויכין תוכנית באופן מיוחד עבור חלל העבודה שלכם.

כתוב/כתבי תגובה